اعتیاد به اینترنت در کودکان

اشتراک‌گذاری

با توسعه فناوری و به تبع آن تغییر سبک زندگی، مشکلات رفتاری انسان‌ها و به خصوص کودکان نیز تغییر کرده‌اند. ابزارهای فناوری و اینترنت با قرار گرفتن در مرکز زندگی انسان‌ها، از ساختار اجتماعی جامعه و خانواده گرفته تا سیستم آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. فناوری‌های جدید علی‌رغم این که مزایای زیادی برای افراد فراهم می‌کند، در عین حال باعث به وجود آمدن مشکلات عاطفی و رفتاری به ویژه برای کودکان می شود.

یکی از این مشکلات، اعتیاد به اینترنت در کودکان است. اگر استفاده از اینترنت در کودکان کنترل نشود ممکن است کودک به اینترنت معتاد شود و این اعتیاد به حدی برسد که بر روی ذهن و تربیت او تاثیر منفی بگذارد و نیاز به درمان روانشناختی داشته باشد.

عدم توجه والدین در به وجود آمدن این مشکل نقش اول را دارد. ممکن است دیدن سرگرم بودن کودک با گوشی و شیطنت نکردن او برای والدین جذاب به نظر برسد. حتی بعضی از والدین آن را فرصتی برای استراحت ببینند. اما باید در نظر داشته باشیم که مشغول بودن کودک با گوشی و اینترنت و عدم تحرک ممکن است باعث کمبود محبت و منزوی شدن کودک شود.

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت چگونه شروع میشود؟

از سال 2000 اعتیاد به اینترنت در کودکان روند صعودی به خود گرفته است. دلیل عمده آن عدم توجه کافی والدین به کودک و به رسمیت نشناختن تغییر دنیا در نتیجه‌ گسترش فناوری است. تکامل اجتماعی کودکان با بازی کردن و برقراری ارتباط با اطرافیان ارتباط مستقیم دارد. کودکان به دلیل فعالیت و جنب و جوش زیادی که دارند، به صورت مرتب به دنبال سرگرمی یا بازی هستند. در صورت عدم فراهم شدن امکان بازی، حوصله‌شان سر می‌رود و بهانه گیری می‌کنند. به عبارت دیگر،کودکان بیش‌تر از ما نیاز به توجه دارند. در این شرایط، اگر تنها راه حل شما در اختیار قراردادن گوشی موبایل باشد، اولین گام‌های وابسته شدن به اینترنت و گوشی در کودک را برداشته‌اید. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده 40% از کودکان بین 6 تا 15 سال، به جای این که با پدر و مادرشان بازی کنند، به سراغ گوشی و اینترنت می‌روند و بیش از 6 ساعت وقت خودشان را در اینترنت می‌گذرانند. این آمار نشان می‌دهد که در اعتیاد به اینترنتِ کودکان، خانواده نقشی اساسی ایفا می کند.

شاخصهای اعتیاد به اینترنت در کودکان

  • افزایش نیاز به زمان گشت و گذار در اینترنت
  • ناتوانی در نه گفتن به اینترنت
  • زودرنجی و عصبانی شدن
  • حس از دست رفتن زمان
  • کمبود خواب و قرمزی چشم
  • مشکل در تمرکز کردن
  • کاهش فعالیت فیزیکی
  • بی‌توجهی به بهداشت فردی
  • کم خوری یا پرخوری
  • کاهش مهارت جسمی و فقر حرکتی
  • انزواطلبی
اعتیاد به اینترنت

تاثیر اینترنت در روابط اجتماعی کودکان

امروزه زندگی همه افراد به نوعی با تکنولوژی همراه شده است و در همه خانواده‌ها تبلت، موبایل یا کامپیوتر وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم به طور کلی وسایل الکترونیکی را از زندگی کودکانمان حذف کنیم. کودکان به خاطر استفاده بیش از حد، ممکن است از زندگی واقعی دور شده و به زندگی غیرواقعی عادت کنند. در این حین کودکان به بازی‌های سنتی که می‌توانند با پدر یا مادرشان بازی کنند بی‌میل می‌شوند و این موضوع باعث کاهش رابطه بین کودکان با والدینشان می‌شود و کودکان نمی‌تواند به درستی مهارت‌های اجتماعی را از والدینشان بیاموزند.

چگونه با اعتیاد به اینترنت مبارزه کنیم؟

بعضی از والدین فکر می‌کنند همه کودکانی که از اینترنت و فناوری استفاده می‌کنند، در آینده موفق‌تر خواهند بود. حتی دیده شده است توانایی کار کودکان با کامپیوتر و اینترنت را نشانه‌ای از هوش آن‌ها ارزیابی کرده‌اند. در صورتی که این یک تصور غلط است و باید هرچه زودتر استفاده از اینترنت و فناوری را در کودکتان محدود و کنترل کنید. با کودکتان دوست شوید و روی مهارت‌های رفتاری او کار کرده و آن‌ها را تقویت کنید. زمان استفاده از اینترنت و سایت‌هایی که مناسب سن کودکتان نیست را محدود کنید. ارتباط کودکتان در فضاهای مجازی نیز باید کنترل شوند.

منابع:
1
2
3

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید