7 اصل مهم آمادگی برای کنکور ارشد

اشتراک‌گذاری

7 اصل مهم آمادگی برای کنکور ارشد


محمد محمودزاده

رتبه یک کنکور ارشد وزارت بهداشت

  1. مشخص کردن هدف: مهم ترین اصل آمادگی برای کنکور ارشد، تعیین یک هدف مشخص برای دوره ارشد است. در این مرحله شما باید به دو سوال مهم پاسخ دهید: 1) می خواهید در ادامه تحصیل تان کدام گرایش روانشناسی را انتخاب کنید؟ و 2) اگر می خواهید در دوره ارشد گرایش بالینی بخوانید، بین وزارت علوم و وزارت بهداشت کدام یک را انتخاب می کنید؟ در حین انتخاب هدف حتما به معیارهایی مثل علاقه خودتان، اهداف دیگرتان (مثل اپلای کردن در دوره دکترا)، ویژگی های هر گرایش یا وزارتخانه و آینده شغلی گرایش ها توجه داشته باشید.
  2. داشتن برنامه مطالعاتی قابل اجرا: اولین گام پس از مشخص کردن هدف تان برای ارشد، برنامه ریزی برای مطالعه منظم و مداوم است. یادتان باشد که هنگام برنامه ریزی کمال گرا نباشید و با ساعات مطالعه ای که از پسش برمی آیید کار را شروع کنید. برای طراحی یک برنامه مطالعه منظم باید میزان ساعاتی که در روز مطالعه می کنید، زمان هایی که استراحت می کنید و روزهایی را که به مرور اختصاص می دهید، تعیین کنید. اگر شاغل هستید حتما خستگی شغلی تان را در نظر بگیرید و واقع بینانه تر برنامه ریزی کنید. همچنین سعی کنید برای منابعی که ضریب بالاتری دارند، یا مطالعه شان برایتان سخت تر است و یا تعداد سوال بیشتری از آنها طرح می شود، وقت بیشتری اختصاص دهید.
  3. شناخت دقیق تر منابع کنکور: یکی از اصول اساسی موفقیت در کنکور ارشد، شناخت دقیق منابع است. یکی از بزرگترین اشتباهات دانشجویان در آمادگی برای کنکور ارشد این است که اهمیت همه منابع را یکسان می دانند و برای همه منابع زمان مساوی اختصاص می دهند. در ابتدا شما باید منابعی را که می خواهید بخوانید، مشخص کنید. سپس به کتاب ها براساس اهمیت شان وقت اختصاص دهید. میزان اهمیت کتاب ها بر اساس سه مورد مشخص می شود: 1) ضرایبی که دارند، 2) تعداد سوالی که از هرکدام طرح می شود و 3) میزان سختی.
  4. حفظ کردن آمادگی ذهنی در طول مسیر: یکی از اشتباهاتی که دانشجویان مرتکب می شوند این است که انرژی زیادی را در یکی دوماه اول صرف می کنند، طوریکه پس از 2-3 ماه دچار خستگی روانی می شوند. باید طوری برنامه ریزی کرد که انرژی مان در طول مسیر بصورت متناسبی تقسیم شود. همچنین داشتن تفریحات منظم مثل استخر رفتن باعث می شود که روحیه تان بیشتر شود و دچار فرسودگی نشوید. ورزش سبک روزانه به مدت نیم ساعت و خواب منظم و کافی نیز در بهبود انرژی روانی و جسمی بسیار موثر است
  5. مشخص کردن سبک یادگیری: سبک یادگیری تان را پیدا کنید و عادت های مطالعاتی تان را با آن متناسب کنید. در سبک یادگیری دیداری، فرد با دیدن متن، فیلم یا پاورپوینت بهتر می تواند مطالب را به یاد بسپارد. اگر سبک شما دیداری است، سعی کنید هنگام مطالعه حاشیه نویسی کنید، خلاصه برداری کنید، مطالب کتاب را در قالب نمودارها (مثل نمودار درختی)، جدول ها و نقشه های مفاهیم بازنویسی کنید. در سبک یادگیری شنیداری، فرد با شنیدن مطالب، گوش دادن به سخنرانی ها و وویس ها بهتر یاد می گیرد. اگر سبک شما شنیداری است، سعی کنید پس از خواندن مطالب، آن را با صدای بلند برای خودتان خلاصه کنید و یا از وویس های آموزشی استفاده کنید. همچنین با دوستان تان که مثل شما برای کنکور آماده می شوند گروه های مطالعاتی تشکیل دهید تا هریک از افراد گروه بخشی از مطالب را صورت سخنرانی ارائه دهد.
  6. خلاصه نویسی و مرور: یکی دیگر از اصول مهم موفقیت در کنکور، داشتن خلاصه دروس و مرور کردن آنها است. واقعیت این است که حجم منابع کنکور زیاد است. بنابراین وقتی شروع به خواندن آنها می کنید پس از مدتی احساس خواهید کرد که مطالب از یادتان رفته است. بهترین راه حل برای این مشکل این است که در چندماه اول مطالعه یک روز در هفته و در دو سه ماه نزدیک به کنکور دو روز در هفته را به مرور منابع اختصاص دهید. برای مرور منابع نیز از خلاصه دروس استفاده کنید. خلاصه دروس را بهتر است خودتان نوشته باشید (حداقل منابع مهم را سعی کنید خودتان خلاصه کنید)، اما اگر فکر می کنید نمی توانید یا وقت کم دارید، از خلاصه های موسسات معتبر نیز می توانید استفاده کنید.
  7. تست های سالهای قبل: تست زدن علاوه بر کمک به تحکیم مطالب در ذهن تان، باعث می شود شما با نحوه طراحی سوال آشنا شوید. به همین خاطر تست زدن را از همان ماه های اول مطالعه شروع کنید. البته در ابتدا نیازی نیست که زمان زیادی صرف تست زدن کنید و سعی کنید حدود یک سوم تست های موجود در هر درس را پاسخ دهید تا با سبک سوال ها آشنا شوید. از حدود 2-3 ماه مانده به کنکور میزان ساعات تست زدن تان را بالا ببرید. بهترین منبع تست زدن، کنکور سالهای قبل می باشد. بهتر است از کتاب هایی استفاده کنید که تست های سال های قبل را همراه با پاسخ تشریحی چاپ کرده اند. موقع تست زدن حتما پاسخ های تشریحی را نیز بخوانید. خواندن این پاسخ ها به تحکیم اطلاعات در مغز شما کمک زیادی می کند.