روابط و خیانت: 5 قدم برای مدیریت خیانت‌های زناشویی

اشتراک‌گذاری

خیانت از جانب شخصی که دوستش داریم و به او اعتماد داریم، یکی از دردناکترین و دشوارترین تجربیات است. متاسفانه فهمیدن خیانت شریکِ لحظه‌های خوب و بد زندگیمان، شخصی که به او اعتماد کرده‌ایم و با او خوشبختیم دیدگاه‌مان را نسبت به آن شخص و کلاً زندگی فرو می‌پاشد.

تجربه فریب دیدن و سوءاستفاده از اعتماد و دوست داشتنمان بسیار غم‌انگیز است و باعث می‌شود دیگر به کسی اعتماد نکنیم که این شخص می‌تواند همسرمان، خانواده‌مان و یا دوستمان باشد. احساس گول خوردن از طرف فردی که زندگی، رویاها و خصوصی‌ترین رازهای خود را با او در میان گذاشته‌اید، سیاه‌ترین کابوس‌ها را در برابر چشمان شما می‌سازد: غم، عصبانیت، تعجب، اضطراب، ترس، شرم، انفجار احساسات، گریه و … علاوه بر آن، بحران‌های حسادت و عصبانیت باعث بدبین شدن نسبت به همه و از بین رفتن اعتماد به نفس می‌شود.

خیانت
خیانت چهره‌های مختلفی دارد

خیانت چیست؟

خیانت چهره‌های مختلفی دارد. زیر چشمی به فرد دیگر نگاه کردن؛ عاشق دیگری شدن؛ و یا با دیگری بودن؛ در واقع، همه این‌ها مواردی است که ممکن است با آن روبه‌رو شویم.

اگرچه می‌توان خیانت را بخشید، اما ادامه رابطه و اعتماد مجدد به کسی که یک بار از اعتمادمان سوءاستفاده کرده است زمان‌بر و سخت است. اگر از کسانی که این دوران را گذرانده‌اند بپرسیم، بیشتر در مورد سختی‌های این دوران توضیح می‌دهند.

خیانت دیدن سخت است و گاهی به ختم رابطه عاطفی منجر می شود، ولی در بعضی مواقع بعد از خیانت و بخشیده شدن، رابطه‌ زوجین بهتر می‌شود و بیشتر قدر هم‌دیگر را می‌دانند. در واقع رابطه‌شان احیا می‌شود. شروع جدید وقتی ممکن است که هر دو طرف تصمیم به پذیرش مسئولیت در روابط خود گرفته‌اند و طرفی که خیانت کرده، اشتباهاتش را قبول کرده و صادقانه عذرخواهی کند. شروع جدید نشان‌دهنده این است که هر دو طرف در ادامه دادن و نجات رابطه‌شان مصمم هستند.

اگر اخیرا در رابطه خود خیانت عاطفی یا جنسی را تجربه کرده‌اید، می توانید با طی کردن 5 مرحله زیر این روند دشوار و مبهم را برای خود و خانواده خود کمی ساده‌تر کنید:

1. قبول کنید که سردرگمی و احساسی ناشی از خیانت طبیعی است

وقتی اولین بار می‌فهمید که همسرتان خیانت کرده است، زندگی‌تان را نبازید. ممکن است قدرت ادراک و اعتماد به نفس‌تان را از دست بدهید ولی آرام باشید و بدانید که این سردرگمی‌ها با گذشت زمان کمتر می‌شود و شما می‌توانید منطقی‌تر تصمیم بگیرید و با این مشکل برخورد کنید.

2. احساساتتان را سرکوب نکنید و ابراز کنید

به جای نادیده گرفتن احساسات خود با یک روانشناس متخصص صحبت کنید. سرکوب کردن و عدم بیان احساسات باعث عذاب‌آورتر شدن زندگی شما می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل خیانت، روراست‌ نبودن طرفین و حرف‌نزدن آن‌ها با یکدیگر است. اگر می‌خواهید رابطه‌ای پایدار داشته باشید، همیشه با همسرتان صادق باشید. یکی از بزرگترین دلایل بی اعتمادی زوجین، عدم صداقت یکی از طرفین است.

خیانت
احساسات خود را نسبت به خیانت نادیده نگیرید

3. آیا می‌خواهید رابطه‌تان را ادامه دهید؟ تصمیمتان را قطعی کنید

بعد از پشت سر گذاشتن شوک اولیه‌ای که به شما وارد شده است، مهم‌ترین تصمیمی که باید بگیرید تصمیم به جدایی یا ادامه‌ رابطه است. با در نظر گرفتن سختی شرایطی که تجربه کرده‌اید، تصمیم گیری در مورد جدایی یا احیا رابطه سخت است. ولی سعی کنید منطقی فکر کنید و بعد از تصمیم‌گیری از تصمیم خود عقب نشینی نکنید. تمرکز و مشورت با مشاوران و روانشناسان، باعث می‌شود عصبانیت را کنار بگذارید و بهترین تصمیم را بگیرید.

4. صرف نظر از تصمیمتان، اعتماد بین خود و شریک زندگیتان را ترمیم کنید

با اینکه اعتماد به همسری که خیانت کرده سخت است، ولی در اولین قدم آرام باشید و رفتار خود را کنترل کنید. در ابتدا باید همسری که خیانت کرده، اشتباه خود را قبول کند و سعی در جبران آن نماید. فراموش نکنید که شما هم در مورد رابطه‌تان مسئولیت‌هایی دارید و رابطه بی‌نقصی وجود ندارد.

5. یاد بگیرید که ببخشید

اگر تصمیم به جدایی یا ادامه رابطه گرفته‌اید، در هر دو حالت باید سعی کنید همسرتان را ببخشید. این کار هم برای ادامه رابطه و هم برای سلامت روانی بعد از جدایی لازم است. در غیر این صورت، همیشه در حال کلنجار رفتن با احساسات خود خواهید بود و نمی‌توانید به آرامش برسید.

اگر به پشتیبانی روانشناختی نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره یاشام به صورت حضوری یا غیر حضوری (آنلاین) ارتباط برقرار کنید. اگر به خاطر شرایط حاضر قادر به شرکت در جلسات حضوری نیستید، از مشاوران آنلاین ما کمک بگیرید.

خیانت
آیا می‌خواهید رابطه‌تان را ادامه دهید؟

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید