بیماری کرونا، تاثیرات روانی و راهکارهای مقابله با آن

اشتراک‌گذاری

چه اتفاقی افتاده است؟

شیوع ویروس کرونا، جهان را تحت تاثیر قرار داده است. استرس دچار شدن به بیماری کرونا و افسردگی ناشی از ماندن در خانه، مشکلات اقتصادی که در نتیجه تعطیلی کارها پیش آمده‌اند و همچنین دلتنگی برای دیگر اعضای خانواده، باعث اختلاف نظر و حتی دعواهای شدید شده است. طبق آمارهای چین، میزان طلاق در این دوران افزایش چشمگیری پیدا کرده است. براساس گزارش بلومبرگ، وکلای ازدواج از افزایش 25% در تعداد پرونده‌های طلاق خبر داده‌اند.

کرونا زندگی همه افراد روی کره‌ زمین را مختل کرده است. ظهور این بیماری، علاوه بر مشکلات جسمانی باعث به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی شده است. بیش‌تر افراد در این دوره دچار افسردگی، اضطراب و وسواس‌های مختلف شده‌اند. از دست دادن ناگهانی کنترل زندگی و اختلال در انجام کارهای روزمره و دور شدن از اجتماع ممکن است به مرور زمان باعث افسردگی شود. از طرف دیگر، اخبار فاجعه‌آمیز کرونا باعث غم و اندوه و اضطراب می‌شود. اتفاقات جدید دیگر مانند شستن دایم دست‌ها و وسایل، باعث وسواس فکری و عملی می‌شود. حتی اقدامات محافظتی در برابر گسترش ویروس کرونا نیز منجر به فروپاشی ساختار و تغییر در نوع زندگی ما شده است.

قرنطینه خانگی

به عنوان مثال، می‌توان به بی‌حوصلگی این روزها اشاره کرد. احساس کسل و بی‌حوصله شدن در این شرایط طبیعی است. حتی اگر شما در این وضعیت کارهای مورد علاقه خود را به صورت تکراری انجام دهید، بعد از مدتی کسل می‌شوید. تنش و فشارهای روانی، تحمل انسان را به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین، حتی یک اتفاق بسیار کوچک می‌تواند واکنش‌های بزرگی ایجاد کند. داشتن اختلاف نظر در طول این مدت که همیشه در خانه هستیم اجتناب ناپذیر است.

تاثیر استرس بیماری روی افراد دارای اختلال اضطراب

مکانیسم حافظه ترسِ مغز در افرادی که مشکل اضطراب دارند، قوی‌تر از حد معمول است. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مانند ترس، باید انرژی بیشتری برای کنترل آن نسبت به افراد سالم صرف کنند. در بعضی مواقع، کنترل ترس برای مبتلایان به اختلالات اضطرابی به روش‌های مواجهه، دشوار می‌گردد و این افراد باید حتماً در فرآیند روان‌درمانی خود تجدیدنظر کرده و درمان خود را با شرایط جدید متناسب سازند. در غیر این صورت، استرس ناشی از این ترس باعث تاثیر در کیفیت زندگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

اضطراب

تاثیر روی افراد مبتلا به افسردگی

در این ایام فعالیت بدنی و تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد. اجبار به ماندن در خانه برای افرادی که دچار افسردگی هستند، باعث بی‌تابی و بی‌حوصلگی بیشتر و در نتیجه افزایش شدت افسردگی در آنان خواهد شد. در ایام کرونایی و قرنطینه خانگی، اخبار منفی یا ضد و نقیض رسانه‌های مجازی پیامدهایی مانند اضطراب و افسردگی دوران بیماری کرونا و بی‌خوابی را درپی خواهند داشت. وقتی اضطراب زیاد می‌شود، زندگی سخت‌تر خواهد شد. افسردگی بیش از حد سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین باید از اضطراب دوری کرده و مراقب باشیم. همچنین از رسانه‌های اجتماعی به صورت انتخابی در این خصوص استفاده کنیم؛ به همین منظور می‌توانیم از برنامه‌های کاربردی مفید در تلفن‌های هوشمند استفاده کرده و تمرینات ورزشی انجام دهیم.

افسردگی

تاثیر روی خانواده‌ها

طبق گزارشات، میزان اختلافات در خانواده‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن این اختلافات، در دسترس نبودن روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران است. البته نمی‌توان گفت بیماری کرونا دلیل عمده‌ همه مشکلات زوجین در این دوران است. قرنطینه باعث سربازکردن مشکلاتی می‌شود که از اوایل زندگی روی آن‌ها سرپوش گذاشته شده‌. در این دوران نیازها و خواسته‌هایی که در طول زندگی برآورده نشده‌اند، بیشتر خود را نمایان می‌کنند.

مشکلات زوجین

راهکارهایی برای مقابله با عوارض روانی بیماری کرونا

بیماری کرونا به ما یادآوری کرد که تغییر، ضروری است و هیچ چیز همیشه در یک روال نخواهد بود. روال زندگی زوجین نیز از این قانون مستثنی نیست و شاید لازم باشد سبک زندگی و رفتارها تغییر پیدا کند. در این دوران زوجین باید بیشتر حواسشان به رفتارها و کارهایشان باشد و همدیگر را درک کنند تا فشار روانی ناشی از کرونا باعث اختلاف نشود.

در مواقع بحرانی، همسرانی که پایه و اساس رابطه‌شان اعتماد است و همه خصوصیات اخلاقی همدیگر را می شناسند، راحت‌تراند. در این دوران باید نگاه “ما این کار را انجام می‌دهیم” جایگزین “من این کار را می‌کنم” شود. به عبارت دیگر، خانواده را به عنوان یک واحد کل ببینید و سعی کنید برای گرفتن تصمیم‌ها، از مشورت تمامی اعضای خانواده بهره‌مند شود. این موضوع به خصوص در سرپرستان خانواده مانند پدر و مادر که نقش کلیدی در مدیریت آن دارند، اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که اختصاص زمانی مناسب و گوش‌کردن دقیق به نظرات افراد خانواده در مورد شرایط حاضر، علاوه بر کمک به تصمیم‌گیری، باعث اعتماد متقابل و ایجاد حس آرامش روانی در افراد می‌شود. توجه به نیازها و احساسات همسر و فرزندان، باعث ایجاد حس ارزش در آن‌ها و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. این عاملی کلیدی در پشت سر گذاشتن مواقع بحرانی، مانند قرنطینه خانگی به شمار می‌رود.

سطح انتظارات خودتان را کنترل کنید

قبل از همه چیز باید بدانیم شخصیت و خلق و خوی هرکس و میزان واکنش افراد به مشکلات در شرایط استرس‌زا متفاوت است. نباید انتظار داشته باشیم افراد دیگر مانند خودمان باشند. باید خواسته‌ها و انتظارات خود را با زبان ساده و واضح به همدیگر توضیح دهیم و انتظارات را به حداقل برسانیم.

برای مقابله با تنش‌ها، سعی کنیم در صورت داشتن اختلاف نظر موضوع را عوض کنیم، کمتر حرف بزنیم، هم دیگر را در آغوش بگیریم و مشکلات قبلی را مطرح نکنیم. سعی کنیم قبل از بروز مشکل جدی‌تر و بیماری های روانی، از مشاوران متخصص که در این دوران به صورت آنلاین خدمات ارایه می‌دهند کمک بخواهیم. فراموش نکنید که پشت همه سیاهی‌ها سفیدی است و این دوران نیز می‌گذرد و باید بیشتر مراقب سلامت جسمانی و سلامت رابطه‌هایمان باشیم تا به بهترین نحو این دوران را سپری کنیم.

مشاوره آنلاین

جمع بندی وضعیت حاضر

در شرایط حاضر، روان‌درمان‌گران و مشاوران با بحران مقابله با افزایش آسیب‌پذیری افراد مواجه هستند. با توجه به شرایط حاضر در کشور، امکان درمان حضوری وجود ندارد پس باید راهکاری پیدا کنند. مرکز مشاوره یاشام با همکاری متخصصان روانشناسی و با به کارگیری روش‌های درمانی و مشاوره آنلاین به افرادی که با مشکل مواجه شده‌اند کمک می‌کند تا این روزها را با کمترین آسیب سپری کنند. صحبت کردن با مشاور در مورد نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها تنش‌های بیمار را کمتر می‌کند و بیمار می‌تواند عواطف، استرس و اضطراب خود را قبل از بدتر شدن وضعیت روحی‌اش کنترل کند.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید