زوج درمانی چیست؟

اشتراک‌گذاری

متاسفانه امروزه به دلیل وجود اختلافات بین زوجین، میزان طلاق افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. یکی از روش‌های حفظ و دوام ازدواج برای زوج‌هایی که می‌خواهند زندگیشان را ادامه بدهند و جدا نشوند، زوج درمانی است. در این مقاله، هر آنچه که در مورد جلسات زوج درمانی باید بدانید برایتان توضیح می‌دهیم.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی نوعی روان‌درمانی است و برای زوج‌هایی که زندگیشان دچار مشکل شده و نمی‌توانند باهم به تفاهم برسند توصیه می‌شود. طی جلسات زوج‌درمانی، مشکلات زوج‌ها بررسی می‌شود و دنبال راه‌حل گشته می‌شود. از همه مهم‌تر، زوج‌ها تصمیم‌گیری در مورد ادامه یا قطع زندگی مشترکشان را یاد می‌گیرند.

زوج درمانی
زوج درمانی برای افرادی که نمی‌توانند با هم به تفاهم برسند توصیه می‌شود

هدف اصلی چیست؟

اهداف درمان را می‌توان به شرح زیر ذکر کرد:

  • کاهش و حل و فصل اختلافات بین زوجین
  • برقراری ارتباط موثر بین زوجین
  • ارایه راه‌های حل مشکلات
  • بررسی مشکلاتی که هر یک قبل از ازدواج داشته‌اند
  • و از همه مهم‌تر گرفتن تصمیمی که برای طرفین مناسب باشد.

کدام نوع از مشکلات زندگی مشترک، نیازمند زوج درمانی است؟

در پاسخ به این سوال مشکلاتی از قبیل عدم برقراری ارتباط و عدم کنترل عصبانیت، جنگ در مورد این که کدام طرف بیشتر زور می‌گوید، موقعیت‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی، روابط خویشاوندی، خیانت، دیدگاه‌های مختلف در مورد تربیت فرزندان، ناسازگاری‌های جنسی و خواسته‌های نامتعارف جنسی را می‌توان نام برد.

زوج درمانی
اگر نمی‌توانید مشکلات زندگی مشترک خودتان را کنترل کنید نیازمند زوج‌درمانی هستید

چه کسانی می‌توانند از این درمان بهره ببرند؟

زوج درمانی می‌تواند به نفع هر ‌کسی باشد که در روابط زناشویی خود دچار مشکل است. علاوه بر زوج‌های متاهل، افرادی که قصد ازدواج دارند نیز می‌توانند درخواست مشاوره ازدواج و زوج درمانی کنند. طرفین می‌توانند در جلسات انفرادی نیز شرکت کنند.

زوج درمانی چگونه انجام می‌شود؟

در جلسات زوج‌درمانی، علاوه بر مشکلاتی که زوج‌ها به خاطر آن مراجعه کرده‌اند، زوایای دیگر زندگی مشترک آن‌ها نیز ارزیابی می‌شود. در این جلسات علاوه بر اینکه با زوج‌ها به طور هم‌زمان صحبت می‌شود، جلسات جداگانه‌ای نیز با هر کدام از طرفین برگزار شده و مشکلات زندگی از دیدگاه آن‌ها پرسیده می‌شود. در جلساتی که هر دو طرف حاضر هستند، رفتار و برخورد آن‌ها با یکدیگر بررسی می‌شود.

در بعضی از جلسات زوج درمانی تمرین‌های خانگی برای برقراری ارتباط به زوجین داده می‌شود. با تکرار این تمرین‌ها، علاوه بر اینکه مهارت‌های ارتباطی تقویت می‌شود، آگاهی آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

زوج درمانی
در جریان زوج‌درمانی تمرین‌هایی به شما داده می‌شود که باید آن‌ها را انجام دهید

اگر در زندگی زناشویی‌تان با مشکل مواجه شده‌اید می‌توانید با جلسات مشاوره ازدواج و زوج درمانی با مشاورین حضوری و آنلاین مشکلات را حل کنید و از زندگیتان لذت ببرید.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید