افسردگی در مهاجران

اشتراک‌گذاری

با گذشت زمان، تعداد مهاجرین و پناهندگان رو به افزایش است. اغلب مهاجران، شرایط موجود در جامعه‌ مبدا، از جمله عوامل شغلی و اقتصادی مرتبط با خود را متناسب با نیازها و خواسته‌های خودشان نمی‌بینند و برای تغییر شرایط موجود و رسیدن به موقعیتی که از زندگی توقع دارند، مهاجرت می‌کنند. حتی فکر کردن به مهاجرت هم تنش‌زا است. ترک وابستگی‌ها، دوری از خانواده و دوستان و اجبار به فروش وسایل‌ و دارایی‌ها، تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

 در واقع استرس‌های مهاجرت، قبل از آن شروع می‌شوند. عادت کردن مهاجر به شرایط جدید زندگی، سبک زندگی، فرهنگ و زبان جدید زمان‌بر و سخت است. توانایی مقابله با مشکلات و کنارآمدن با چالش های زندگی در یک کشور جدید در افراد مختلف، متفاوت است. اگر مهاجر نتواند خودش را با شرایط جدید وفق دهد و استرس‌اش را کنترل کند، مشکلات بدتری گریبان‌گیر او می‌شود. افزایش استرس پیامدهای زیادی دارد که افسردگی یکی از آن‌ها است.

مشکلاتی که در پی افسردگی ایجاد می‌شوند

  • احتمال پناه آوردن مهاجر افسرده به مواد مخدر
  • چاقی یا لاغری ناخواسته
  • اختلال خواب و ایجاد خستگی روزمره
  • کاهش سطح ایمنی بدن و آسیب‌پذیرتر شدن
  • اختلافات خانوادگی، پرخاشگری و بی‌حوصلگی
  • کم شدن قدرت تصمیم‌گیری

راهکارهای مقابله با افسردگی

1. دوستهای جدید پیدا کنید

وقتی وارد یک محیط فرهنگی متفاوت، مانند یک کشور جدید می‌شوید، سعی کنید در آن‌جا دوستان جدیدی پیدا کنید. این موضوع  سبب می‌شود با آداب و رسوم و سبک زندگی آن‌ها بیش‌تر آشنا شوید. می‌توانید در مورد عادت‌ها، مشکلات و روش‌های مقابله با آن‌ها، با هم صحبت کرده و کسب تجربه کنید. دوستان جدید، تجربه‌های منحصر به فردی برای شما هستند.

2. برای جلوگیری از افسردگی ، یاد بگیرید!

آموزش دیدن باعث می‌شود ذهن شما مشغول شود و در نتیجه کم‌تر به دلتنگی‌های خود فکر می‌کنید. علاوه بر آن، آموزش دیدن باعث پیدا کردن فرصت‌های شغلی بیش‌تری نیز می‌شود.

3. در دورهمی‌ها شرکت کنید

دردورهمی‌های اجتماعی، ممکن است با افراد مهاجر دیگری آشنا شوید و بتوانید از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنید. به صورت معمول در این همنشینی‌ها مشکلات رایج افراد جامعه بررسی می‌شوند و برای آن‌ مشکلات، راهکارهای کاربردی و عملی ارائه می‌شوند. این راهکارها می‌توانند کمک زیادی به شما کنند.

4. بیرون بروید

بیرون رفتن از خانه کمک زیادی در شناخت آداب و رسوم، طرز برخورد انسان‌ها و فرهنگ کشور جدید می‌کند. کشف جاهای جدید به طور قطع حال شما را بهتر می‌کند و می‌توانید با روحیه‌ بهتری به اهداف و آرزوهای خود فکر کنید.

5. به مهاجران موفق فکر کنید

افراد زیادی مانند شما مهاجرت کرده‌اند و بدون شک با مشکلاتی مشابه آن‌چه شما درگیر آن هستید مواجه شده‌اند. این افراد توانسته‌اند سختی‌ها را پشت سر گذاشته و موفق شوند. بیش‌تر این مهاجرانِ موفق، در شبکه‌های اجتماعی از تجربه‌ها و راهکارهای خود صحبت کرده‌اند. می‌توانید از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید شما برای رسیدن به آرزوها و بهبود شرایط زندگی‌تان مهاجرت کردید و باید از آرزوهایتان دست نکشید و با همه سختی‌ها مقابله کنید. تنها شما نیستید که با این مشکلات مقابله می‌کنید، افراد زیادی مانند شما بوده‌اند و در حال حاضر افراد موفقی هستند!

6. از متخصصان روانشناسی کمک بگیرید

عدم درمان افسردگی، در درازمدت مشکلات بیش‌تری از لحاظ روحی و جسمی در پی دارد و باید هرچه زودتر درمان شود. مشورت با متخصصان روانشناسی و بیان ترس‌ها و موضوعاتی که آزارتان می‌دهد، بهترین راه حل‌ برای غلبه بر افسردگی ناشی از مهاجرت است. برای این کار نیازی به مراجعه به روان‌شناس محلی ندارید و می‌توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی استفاده کنید.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید

مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید