با خاطرات رابطه‌های تمام شده چه کنیم؟

اشتراک‌گذاری

وقتی رابطه‌ای شروع می شود، هر دو طرف لحظات خوب و بد زیادی را باهم تجربه می‌کنند و روند رابطه با این لحظات شکل می‌گیرد. لحظات پر از عشق و حس خوب، باعث قوی‌تر شدن پیوند طرفین و لحظات غم و دارای حس بد، باعث تضعیف پیوند رابطه می‌شوند. همه این لحظات تبدیل به خاطرات می‌شوند. ممکن است رابطه‌ای به دلایل مختلفی تمام بشود. بعد از پایان رابطه، همه خاطرات در ذهنمان مرور می‌شود. حال این خاطرات را چگونه فراموش کنیم؟

در این مقاله به دنبال پاسخی برای این سوال خواهیم بود و راهکارهایی برای کنارآمدن با این خاطرات برای شما ارایه خواهیم کرد.

1. یادگاری‌های به‌جا‌مانده از رابطه را از جلوی چشم تان دور کنید

در طول رابطه ممکن است عکس‌ها، اشیاء مشترک و هدیه‌های مختلف از فردی داشته باشیم که دیگر با او ارتباطی نداریم. هر چقدر این یادگاری‌ها بیش‌تر جلوی چشممان باشند، فراموش کردن خاطرات برایمان سخت‌تر خواهد بود. اگر این خاطرات را از معرض دیدمان دور کنیم، بدون شک احتمال مرور خاطرات گذشته کمتر خواهد بود. ممکن است بعدها دوست داشته باشید نگاهی به این یادگاری‌ها بیندازید پس بهتر است از دورریختن یا سوزاندن آن‌ها منصرف شوید.

بعضی از افراد تمایل دارند تمام کادوها و یادگاری های به جا مانده از فرد مقابل را به او بازگردانند و بدین ترتیب از شر خاطرات رابطه قبلی، خلاص شوند. باید بگوییم که به جز هدایای خاص که به دلیل ارتباط رسمی یا به منظور سرمایه گذاری برای آینده تهیه شده‌اند، برگرداندن سایر یادگاری ها ضرورتی ندارد و کمکی به کم رنگ شدن خاطرات نمی‌کند. با دور کردن این وسایل از جلوی چشم تان و اجرای یک سری دستورالعمل های دیگر می توانید از این خاطرات عبور کنید.

2. از خاطرات ناخوشایند برای فراموش کردن کمک بگیرید

گاهی بعد از تمام شدن رابطه، مدام خاطرات خوبمان را مرور می‌کنیم و دلمان می‌خواهد به گذشته برگردیم. در واقع، دلمان برای کسی تنگ می شود که دیگر در زندگی‌مان نیست. در چنین شرایطی بهتر است خاطرات ناخوشایندمان را هم در ذهنمان مرور کنیم. به اتفاقی که باعث تمام شدن رابطه شده است فکر کنید. این کار به شما درست بودن تصمیمتان را نشان می‌دهد و آرام‌تر خواهید شد. بعضی افراد خاطرات خوبی از رابطه‌شان در ذهنشان وجود ندارد و مداوم از به خاطر آوردن خاطراتشان رنج می‌برند. برای کم رنگ کردن این نوع خاطرات سعی کنید  اتفاق‌ها و تجربه‌هایی را به ذهنتان بیاورید که عیب‌ها و پیچیدگی‌های انسانی طرف دیگر رابطه را به شما نشان بدهند. این خاطرات جزیی‌تر‌اند و به یاد آوردنشان به زحمت بیشتری نیاز دارد. با فکر کردن به آن‌ها و کنارگذاشتن خاطرات بد پررنگ‌تر برای مدتی ذهنتان به تعادل می‌رسد و می‌توانید از رویدادهای ناخوشایندی که داشتید دور باشید.

همه انسان‌ها، افرادی را که در زندگی‌شان بوده‌اند، به فراخور نقشی که داشته‌اند در ذهنشان ستایش یا انتقاد می‌کنند. به طوری که اگر دلمان برای فردی تنگ شده باشد، تصاویر و خاطرات خوب و مثبت از او در ذهنمان مجسم می‌شود و بر عکس اگر از دست کسی عصبانی باشیم خاطرات بد باعث بیشتر شدن این عصبانیت می‌شود. باید نگذاریم افسار این خاطرات از دستمان خارج شود و با واقع بینی ذهنمان را متعادل کنیم. یعنی نه کسی را در حد ستایش در ذهنمان بزرگ کنیم و نه کسی را مدام به زمین بکوبیم و انتقاد کنیم. همیشه این را به خاطر داشته باشیم که همه ما انسان هستیم و هیچ کدام بی‌نقص و عیب نیستیم.

خاطرات روابط
واقع بین باشید

3. خودتان را با کارهایی که فکرتان را سرگرم میکند مشغول کنید

مشغول کردن خودتان با کارهایی که دوست دارید برایتان دو مزیت دارد: اول این که خود واقعی تان را به یاد می‌آورید و کاری را که دوست دارید انجام می‌دهید و دوم این که ذهنتان وقت فکر کردن به خاطرات گذشته را نخواهد داشت.

4. سفر کنید

سفر کردن باعث می‌شود از محیط همیشگی و اطرافیان دور باشید. لازم نیست حتما جای دوری بروید. نزدیک‌ترین مقصد نیز آرامتان خواهد کرد. اگر امکان سفر کردن ندارید، می‌توانید کتاب خواندن را شروع کنید.

5. سبک و روند زندگیتان را کمی تغییر بدهید

تغییر در سبک زندگی، چه کوچک و چه اساسی، حالتان را بهتر خواهد کرد. به طور مثال می‌توانید مسیرهای روزانه‌ای که از آن برای رفتن به سرکار استفاده می‌کنید را تغییر دهید. تغییرات کوچک در زندگی روزمره الگوی روزانه به یاد آوردن خاطرات را تغییر خواهد داد. به این صورت می‌توانید از خاطرات به جا مانده از رابطه تمام شده دور بمانید.

خاطرات روابط
سبک زندگی‌تان را تغییر دهید

6. ذهنتان را با خاطرات دیگری مشغول کنید

هر وقت خاطراتی از رابطه گذشته‌تان در ذهنتان مجسم شد؛ به دنبال خاطره دیگری بگردید و روی آن تمرکز کنید. با این کار به خاطرات گذشته که می‌خواهید فراموش کنید، اجازه شاخ و برگ پیدا کردن نمی‌دهید و به مرور زمان آن‌ ها را کنار می‌گذارید.

7. فعال باشید

بیش‌تر افراد بعد از پایان یک رابطه عاطفی، تا مدتی در خودشان و افکارشان غرق می‌شوند و بی‌تحرک می‌مانند. به عبارت بهتر، این افراد خود را افسرده می‌کنند. در چنین مواقعی سعی کنید خودتان را با کاری سرگرم کنید. ورزش کردن گزینه خوبی برای این روزها است که هم ذهنتان را مشغول می‌کند و هم روحیه تان را تقویت می‌کند.

سخن آخر

زندگی همه ما پر از خاطراتی است که بعضی از آن‌ها حالمان را خوب می‌کند و بعضی دیگر باعث آزار و اذیتمان می‌شود. فکر کردن و مجسم شدن تصاویر خاطرات تا حدودی به ناخودآگاه ما ارتباط دارد. باید سعی کنیم افکارمان را مدیریت کنیم و از تاثیر مضر حافظه خاطرات بر بهره‌وری ذهنمان کم کنیم. با کنترل افکار و ذهنمان می‌توانیم با پس‌لرزه‌های بعد از پایان یک رابطه عاطفی کنار بیاییم.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید