اضطراب و ریزش مو

اشتراک‌گذاری

بر اساس تحقیقات علمی، در بسیاری از موارد اضطراب توسط علایم خود و توسط فرد تشدید می‌شود. ریزش مو یکی از این علایم است که به دلیل نمود فیزیکی، به شدت توجه ما را به خود جلب می‌کند و در صورت عدم حل مشکل، شدت آن از سوی خودمان تشدید می‌شود. اضطراب و ریزش مو رابطه پیچیده‌ای دارند و این موضوع احتمالا به آن سادگی نیست که فکر می‌کنید. اما اضطراب در برخی موارد می‌تواند باعث ریزش مو شود.

ریزش مو
اضطراب و ریزش مو

ریزش مو یکی از عوارض ناراحت‌کننده اضطراب شدید است. عامل اصلی اضطراب و ریزش مو، استرس است. استرس شدید می‌تواند اضطراب طولانی مدت و مداوم ایجاد کند. از نظر فنی، استرس و اضطراب دو موضوع جداگانه هستند ولی استرس طولانی مدت به خودی خود می‌تواند منجر به بسیاری از علایم یکسان با علایم اضطراب عصبی شود. واقعیت این است که هر کسی با اضطراب درگیر باشد، تمام مدت خود را درگیر فشارهای روحی و روانی شدید می‌کند. فشارهایی که می‌تواند باعث ایجاد شرایط منجر به ریزش مو شود. این موارد عبارتند از:

ریزش مو به صورت تکه‌ای

ریزش موی انبوه به صورت تکه تکه که اصطلاحاً ریزش سکه‌ای نیز گفته می‌شود. در این نوع ریزش، سیستم ایمنی بدن به جای مبارزه با عوامل خارجی مضر، به سلول‌های خودی حمله می‌کند. یکی از این سلول‌های هدف، سلول‌های مو است. بعد از حمله سیستم ایمنی، موها به صورت ناگهانی و طی چند روز به صورت تکه‌های کوچک به اندازه یک سکه می‌ریزند.

ریزش سکه‌ای
ریزش موی تکه‌ای یا سکه‌ای

ریزش مو بر اثر شوک و فشارهای عصبی

در این نوع ریزش، فردِ مضطرب به صورت ناگهانی دچار مشکلات عاطفی یا ترس ناگهانی شده و موهایش در بازه‌ای دو تا سه ماهه، کم‌پشت می‌شود. البته اگر تنش‌های عاطفی ادامه نداشته باشند، ممکن است فولیکول‌ موهای ریخته شده دوباره رشد کنند و فرد موهایش را دوباره به دست آورد. بسیاری از افرادی که درگیر کنکور یا امتحانات سخت هستند از این نوع ریزش مو رنج می‌برند.

کندن مو

با افزایش فشارها و ناراحتی‌های عصبی در زندگی‌های مدرن شهری، متاسفانه این نوع ریزش مو به خصوص در خانم‌ها شایع شده است. در این نوع ریزش مو، فرد به صورت ناخودآگاه شروع به کندن موهای سر، مژه‌ها و یا ابرو می‌کند.

بسیاری از افراد که مضطرب هستند با مشکل فقدان مواد مغذی در بدن نیز مواجه هستند زیرا در مواقعی که اضطراب شدید دارند نمی‌توانند چیزی بخورند. ضعف کلی بدن از لحاظ ویتامین‌ها و مواد مغذی باعث بروز مشکلات جسمانی زیادی می‌شود که یکی از آن‌ها ضعیف شدن ریشه‌ موها و عدم مقاومت در آن ها می‌شود. عوامل دیگری مانند ژنتیک و عوارض داروها ممکن است باعث ریزش مو شوند و چیزی که انکارناپذیر است، تاثیر اضطراب عصبی در سرعت روند ریزش مو است. به طوری که هر چه قدر فرد بیشتر به ریزش موهایش فکر کند، استرس و اضطراب او افزایش یافته و ریزش موهایش شدیدتر می‌شود.

ریزش مو
ریزش بیش‌ از حد مو

آیا ریزش موی ناشی از اضطراب برگشت‌پذیر است؟

خبر خوب برای مبتلایان به اضطراب این است که ناراحتی‌های مربوط به کمبود مو دایمی نیستند. اگر استرس و اضطراب باعث از دست دادن موی شما شده است، پس کاهش آن اضطراب می‌تواند به موهای شما کمک کند. بعضی مواقع درمان روانشناسی همراه با مصرف ویتامین و مکمل‌های معدنی نیز در شروع رشد مجدد موها موثر بوده اند

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

به یاد داشته باشید، همه موهایی که به دلیل اضطراب ریخته‌اند، به مرور زمان برمی‌گردند. پس کمتر به این موضوع فکر کنید تا باعث اضطراب نشود. سعی کنید با کنترل اضطراب و استرس، زندگی بهتری را تجربه کنید. کاهش عوامل استرس‌زا باید موجب کاهش روند ریزش مو نیز بشود. در صورتی که ریزش موهایتان حاد شده و نمی‌توانید استرس و اضطراب عصبی خودتان را کنترل کنید، حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. اگر مشکل رفت و آمد دارید، می‌توانید از مشاوره‌های آنلاین روانشناسی کمک بگیرید. مساله ریزش مو را جدی بگیرید و قبل از این که همه موهایتان را از دست بدهید، درمان خود را آغاز کنید. برخلاف آن چه تصور می‌کنید، بعضی مواقع راه حل استرس و اضطرابِ شدید، آسان است و حتی با مشاوره توسط روانشناس آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز درمانی، نتیجه خواهید گرفت. این موضوع به خصوص در شرایط فعلی که شیوع کرونا مراجعات حضوری تمام افراد جامعه را خطرآفرین کرده است، اهمیت بیش‌تری می‌یابد. ممکن است فکر کنید که جلسات روانشناسی آنلاین نسبت به جلسات درمان حضوری، کارایی لازم را ندارند. این موضوع درست نیست و اتفاقا تجربیات درمان‌گران ما عکس این موضوع را اثبات کرده است. برای اطلاعات بیش‌تر در این مورد، می‌توانید تجربیات خانم فائضه پورشهلا، از درمان‌گران مرکز مشاوره یاشام را مشاهده بفرمایید.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید