اختلافات عروس و مادرشوهر و راهکارهایی برای غلبه بر آن

اشتراک‌گذاری

هنگامی که فردی ازدواج می‌کند، در واقع شروع جدیدی در زندگی‌اش تجربه می‌کند. یک زندگی جدید متفاوت‌ با زندگی قبلی. بعد از ازدواج ممکن است سبک زندگی، عقاید و رفتارهای هر فردی بر اساس شرایط زندگی‌اش تغییر کند. همچنین ممکن است بعد از ازدواج با مشکلات خانوادگی برخورد کند. یکی از رایج‌ترین مشکلات بعد از ازدواج، ایجاد اختلاف نظر بین عروس و خانواده‌ همسر به ویژه مادرشوهر است. برای حل مشکلات موجود در روابط عروس و مادر‌شوهر، کتاب‌ها، مقالات و فیلم‌های زیادی ساخته شده است. قدمت تاریخی اختلاف بین عروس و مادرشوهر نشان‌دهنده آن است که این مشکلات در گذشته نیز وجود داشته و به طور قطع در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پسران بعد از ازدواج زندگی جدید خودشان را با قوانین و سبک جدید آغاز می‌کنند و ممکن است اولویت‌های زندگی آنها مثل سابق نباشد. بیشتر مادرشوهر‌ها نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند. نپذیرفتن این امر باعث کشمکش بین عروس و مادرشوهر می‌شود. در واقع این مشکلات به خاطر اقتدار طلبی به وجود می‌آید. موضوع عجیبی است ولی در بعضی از زندگی‌های مشترک زن و شوهر هیچ مشکلی باهم ندارند. اما اختلافات بین مادرشوهر و عروس باعث می‌شود یک رابطه خوب زناشویی به طلاق کشیده شود.

عروس و مادرشوهر
دلیل عمده اختلاف بین عروس‌ و مادر شوهر، اقتدار طلبی طرفین است

علت اصلی مشکلات بین مادر شوهر و عروس

دلیل عمده اختلاف بین عروس‌ و مادر شوهر، اقتدار طلبی طرفین است. اما به صورت معمول هیچ کدام از طرفین در ابتدای کار این موضوع را نمی‌پذیرند. وقتی علت مشکل از آن‌ها پرسیده می‌شود، بهانه‌های زیادی برای اختلافات خود می‌آورند. در واقع هر دو شخص (عروس و مادرشوهر) می‌خواهند قدرت تاثیرگذاری خودشان روی مرد را نشان بدهند. وقتی داماد از یک طرفِ جدال دفاع ‌کند، زن خودش را قوی‌تر از دیگری احساس می‌کند. متاسفانه در پایان این جنگ اقتدار طلبی، هر دو طرف آسیب می‌بینند.

افراد زیادی به خاطر مشکلات موجود با عروس یا مادرشوهرشان به مشاوران مراجعه می‌کنند. بیشتر این آسیب‌ها متوجه عروس‌ها می‌شود. زیرا وقتی عروس برنده این اقتدار طلبی می‌شود، مادرشوهر با تلقین پذیرفتن شرایط به خاطر خوشبختی پسر و قبول مشکلات و ایرادات عروس، از لحاظ روحی آرام می‌شود. مادرشوهر احساس می‌کند فداکاری کرده و به این دلیل خودش را مفتخر می‌بیند. اما وقتی عروس بازنده این اقتدار طلبی می‌شود، چنین تلقینی نمی‌تواند داشته باشد و عروس خودش را بی‌ارزش می‌پندارد. عروس پس از اتمام این جدال، دیگر برای زندگی زناشویی‌اش نیازی به فداکاری و محبت نمی‌بیند و این مساله به مرور زمان در دل او تبدیل به یک معضل بزرگ می شود. سرکوب احساسات و ریشه‌دواندن این معضل به صورت مستقیمی روی زندگی مشترک او تاثیر منفی می‌گذارد. بعضی از خانم‌ها نیز برای آرام شدنشان زندگی همسرشان را تبدیل به جهنم می‌کنند.

عروس و مادرشوهر
از همسرتان این انتظار را نداشته باشید که در مقابل مادرش از شما دفاع کند

با اختلافات بین عروس و مادرشوهر چه کار کنیم؟

در تعادل نگه داشتن رابطه‌ها توسط داماد می‌تواند مانع به وجود آمدن مشکلات بیشتر شود. مرد باید طوری رفتار کند که همسر و مادرش احساس ترجیح‌داده‌شدن نکرده و عمیقا درک کنند که نظر هر دو طرف برای او اهمیت زیادی دارد. داماد باید این حس را به مادرش بدهد که از عشق او نسبت به مادرش چیزی کم نشده و عشق مادر جایگاه خودش را دارد.

عروس‌ها نیز باید بر اساس منطق و عقل برای مقابله با مشکلات بین خودشان و مادرشوهرشان تصمیم‌گیری کنند. توصیه‌های مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره یاشام برای عروس‌ها به صورت زیر است:

توصیه‌هایی برای عروس

عروس و مادرشوهر
راه حل مشکل بین شما و مادرشوهرتان، در دستان شما است
  • قبل از هرچیزی این را قبول کنید که مشکل بین خود و مادرشوهرتان را به همسرتان ربط ندهید. راه حل این مشکل در دست شما است نه همسرتان.
  • اگر نسبت به مادرشوهرتان حس خوبی ندارید و احساس سوءنیت می‌کنید، در مورد این موضوع با همسرتان بحث نکنید. این بحث‌ها باعث به وجود آمدن اختلاف در زندگی شما می‌شود.
  • هرچه قدر هم از دست مادرشوهرتان ناراحت و عصبانی باشید، این موضوع را فراموش نکنید که او مادر شریک زندگی‌ شما است و شوهرتان نمی‌تواند در مورد مادرش مثل شما فکر کند.
  • از همسرتان این انتظار را نداشته باشید که در مقابل مادرش از شما دفاع کند. اگر حق با شما باشد شما در سنی هستید که خودتان به راحتی از خودتان دفاع کنید.
  • تحت هیچ شرایطی همسرتان را بر سر دوراهی انتخاب بین شما و مادرش قرار ندهید. هیچ مشکلی با تهدید کردن حل نخواهد شد.
  • فراموش نکنید که انسان ها کاملاً به خاطر شما تغییر نخواهند کرد بنابراین، برخی از ویژگی های مادرشوهرتان را بپذیرید و سعی کنید با آن ها کار بیایید.
  • به جای شکایت از مادرشوهرتان، دنبال راه‌حل بگردید. اگر می‌خواهید مادرشوهرتان نسبت به شما رفتارش را تغییر دهد، به تغییراتی که قبل از آن باید در خودتان بدهید فکر کنید. شما می‌توانید براساس رفتار و عملکردتان، رفتار مادرشوهرتان را تاحدی تغییر دهید.
  • اگر با رعایت موارد فوق، همچنان بین شما و مادرشوهرتان مشکلات اساسی وجود دارد، شما نیاز دارید مشاوره تخصصی دریافت کنید تا درباره زندگی تان تصمیم نهایی و علاقلانه را بگیرید.

توصیه‌هایی برای مادرشوهران

عروس و مادرشوهر
به عروستان به چشم فردی بیگانه نگاه نکنید
  • بیشتر مردها در زمان ایجاد جدال بین همسر و مادرشوهر، حق را به همسرانشان می‌دهند و انتظار دارند مادرشان فداکاری کند و مشکلات حل شوند. سعی کنید این موضوع را بپذیرید که عروستان می‌تواند باعث خوشبختی و یا بدبختی پسرتان شود. پس برای آرامش بیشتر این را قبول کنید که پسرتان مستقل شده و در قبال همسرش مسئولیت‌های زیادی دارد.
  • این را بپذیرید که شناخت و عادت کردن به شرایط جدید برای عروستان سخت است و ممکن است زمان‌بر باشد پس کنار او باشید و او را درک کنید.
  • به عروستان به چشم فردی بیگانه نگاه نکنید. او را مانند دخترتان بدانید. همان طور که ممکن است دخترتان اشتباه کند و او را ببخشید، می‌توانید عروستان را نیز ببخشید.
  • اتفاقات را زود قضاوت نکنید و به عروستان فرصت بدهید دلتان را به دست آورد.
  • سعی کنید به جای آن که در مقابل پسرتان و عروستان قرار بگیرید و آن ها را وادار کنید تا به صحبت های شما گوش کنند، در کنار آن ها قرار بگیرید و مانند یک مشاور دلسوز به آن ها کمک کنید تا بهترین تصمیم ها را بگیرند. فراموش نکنید که آن ها در حال تمرین برای کسب استقلال هستند و در این مسیر قطعا دچار خطا و اشتباه خواهند شد، بنابراین با درک این موضوع، به آن ها فرصت دهید رشد کنند.
  • گاهی اوقات پسر شما یا عروس تان ممکن است رفتارهایی انجام دهند یا انتخاب هایی بکنند که از نظر هر آدم عاقلی درست نباشد. در این موارد ادامه گفتگو با آن ها نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین سعی کنید آن ها را به دریافت کمک از یک مشاور با تجربه هدایت کنید.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید