پنیک ، اضطراب و مشکلات خواب ناشی از آن

اشتراک‌گذاری

افرادی که با اختلالات پنیک (حمله عصبی)، حملات پنیک (عصبی) و دیگر اختلالات اضطراب درگیر هستند، مستعد بی‌خوابی می‌شوند. افکار نگران کننده و ترس موجب بی‌خوابی در شب می‌شود و مشکلات پنیک (حمله عصبی) و اضطراب در بیشتر مواقع باعث کابوس دیدن و پریدن از خواب می‌شود. آیا اضطراب و هراس و نگرانی تا به حال باعث بی خوابی شما شده است؟

در این مقاله به برخی از مشکلات افرادی که به حملات پنیک دچار هستند، اشاره خواهد شد و برای مقابله با آن‌ها راهکارهایی ارائه خواهد شد.

پنیک اتک
پنیک اتک

آیا نگرانی و اضطراب باعث بی‌خوابی شما می‌شود؟

بسیاری از افراد نمی‌توانند افکار و نگرانی‌های خودشان را مدیریت و کنترل کنند. برخی از افرادی که دچار پنیک هستند، به احساس ناراحتی و نگرانی خود عادت کرده‌اند. ممکن است شما نگران مسائل شغلی، روابط و سایر مسئولیت‌های خود باشید. صرف نظر از منبع نگرانی‌تان، احساس اضطراب می‌تواند خود منبع استرس باشد و در نتیجه شما دچار بی‌خوابی شوید. وقتی اضطراب به سراغ آدم می‌آید، دیگر کنترل و فراموش کردن آن و در نتیجه استراحت سخت می‌شود.

حملات پنیک شبانه

حملات پنیک یکی از بارزترین علایم بیماری پنیک است ولی ممکن است بر روی سلامت روان نیز تاثیر بگذارد و موجب مشکلاتی مثل آگورافوبیا (ترس از قرار گرفتن در شرایطی که فرار از آن دشوار است)، افسردگی، وسواس، استرس و فوبیاهای دیگر شود. علاوه بر آن بر روی سلامت جسمی نیز تاثیر می‌گذارد و باعث سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری ریفلاکس معده می شود. در بیشتر مواقع، فرد بعد از حملات پنیک مشکلات جسمی و روحی و عاطفی را باهم تجربه می‌کند. مشکلاتی که بعد از حمله پنیک رخ می‌دهد عبارت‌اند از:

  • تپش قلب
  • لرزیدن
  • احساس بی‌حسی و سوزن سوزن شدن
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • تعریق بیش از حد
  • حالت تهوع
پنیک اتک
حملات پنیک ممکن است همراه با توهم باشند

ممکن است بعد از حمله پنیک، توهم را تجربه کنید و ارتباطتان با اطرافیان و زندگی واقعی قطع شود. همچنین امکان از دست دادن کنترل بر اثر توهم و آسیب زدن به خود نیز وجود دارد و حتی ممکن است در موارد حاد منجر به مرگ شود.

پنیک می‌تواند در مواقعی که فرد در حالت خواب است نیز به سراغ او برود. در این مواقع فرد بیدار می‌شود و دیگر نمی‌تواند بخوابد. در صورت تکرار این حملات در شب، فرد دچار مشکل کمبود خواب می‌شود.

اختلالات پنیک مربوط به خواب

حملات پنیک شبانه به سایر اختلالات خواب مانند تنگی نفس در خواب (آپنه خواب) نیز منجر می‌شود. تنگی نفس در خواب، یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که باعث می‌شود فرد هنگام خواب دچار تنگی نفس ناگهانی شود. برخی از علایم آپنه خواب مانند تنگی نفس و احساس خفگی با علایم حملات پنیک شبانه همپوشانی دارند.

فلج خواب

فلج خواب به صورتی است که فرد ناخودآگاه از خواب بیدار می‌شود و نمی‌تواند حرکت کند، صحبت کند و یا بدنش را کنترل کند. فلج خواب ممکن است در خواب عمیق یا در حالت خواب و بیداری رخ دهد و در چرخه خواب اختلال ایجاد کند. در این شرایط فرد احساس خفگی و ترس از دست دادن کنترل را تجربه می‌کند. در ادبیات عامه از این مساله با عنوان “افتادن بختک” یاد می‌شود.

پنیک اتک
در ادبیات فارسی، از واژه “بختک” برای فلج خواب استفاده می‌شود

کابوس‌

رویاهای ترسناک و ناراحت کننده ممکن است با شروع حملات پنیک شبانه همراه باشد. فرد بعد از کابوس از خواب بیدار شده و تعریق بیش از حد، دلهره، لرزیدن بدن و وحشت را باهم تجربه می کند.

وحشت شبانه (Night Terrors)

وحشت شبانه در بین کودکان شایع است ولی ممکن است فرد بزرگسال نیز به آن مبتلا شود. وحشت شبانه مانند حملات پنیک همراه با احساس دلهره، لرزیدن، تعریق و ترس است. تفاوت وحشت شبانه و حملات پنیک در این است که فرد در وحشت شبانه همراه با گریه و فریاد از خواب بیدار می‌شود. ممکن است فرد اصلاً از علایم وحشت شبانه با خبر نباشد ولی اطرافیان متوجه گریه او در خواب شوند.

اگر احساس می‌کنید دچار وحشت شبانه یا حملات پنیک شده‌اید، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. داروهای ضد اضطراب مانند داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب ممکن است در کاهش شدت این حملات به شما کمک کنند.

حضور در جلسات گروهی مقابله با اضطراب و جلسات مشاوره آنلاین و حضوری می‌تواند به شما در یادگیری راه‌های جلوگیری و مقابله با نگرانی‌ها و اضطراب کمک کند و بهداشت روانی و مشکلات خواب را بهبود بخشد. در این جلسات، راهکارهای مقابله با حملات پنیک به شما آموخته می‌شود.

پنیک اتک
وحشت شبانه یکی از نشانه های حملات پنیک است

منبع

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید