ازدواج موفق و 5 راهکار برای آن

اشتراک‌گذاری

هر پیوند ازدواجی دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود است. ازدواج و شرایط زندگی هر فرد با دیگری فرق می‌کند و شبیه زندگی هیچ فرد دیگری نیست. وقتی ازدواج های موفق و شاد را بررسی می‌کنیم، بعضی ویژگی‌ها در همه آن‌ها قابل مشاهده است. در این مقاله راهکارهایی برای داشتن ازدواج موفق برای شما توصیه می‌شود.

از یکدیگر لذت ببرید

خیلی ساده است! شما باید عاشق گذراندن وقت در کنار هم، صحبت کردن با یک‌دیگر و انجام کارهای مشترک باشید. یکی از عبارت‌هایی که روانشناسان به صورت مکرر از اشخاص دارای زندگی مشترکِ موفق می‌شنوند، چنین است: “من بسیار خوش شانس و خوشبخت هستم که با همسرم وقت می‌گذرانم. اصلی‌ترین دلیل خوشبختی من این است که از بودن با او لذت می‌برم و در همه کارها با او شریک هستم.”

در طول بحث و دعوا حرمت شکنی نکنید

اگر با یکدیگر بحث کردید، منصف باشید و حرمت شکنی نکنید. به یکدیگر احترام بگذارید. پیش آمدن مشکلات و اختلاف نظر در طول زندگی زناشویی کاملاً طبیعی است. خوشبخت‌ترین زوج‌ها نیز ممکن است با هم بحث کنند ولی آن‌ها از چهارچوب احترام خارج نمی‌شوند. طبق تحقیقات انجام گرفته؛ زوج‌هایی که از کلمه “ما” و “برای ما” به جای کلمه “من” و “برای من” استفاده می‌کنند، رابطه سالم‌تری دارند. زیرا به این درک رسیده‌اند که آنها شریک زندگی هستند نه رقیب.

ازدواج موفق
بی‌احترامی نکنید!

بخشیدن، عذرخواهی کردن و تلافی نکردن را یاد بگیرید

اگر شریک زندگیتان مرتکب اشتباهی شده است، در صورت امکان اشتباهش را ببخشید. ممکن است حتی برخی اشتباه ها را فراموش نکنید اما بخشش مفهومی غیر از فراموش‌کردن دارد. اگر شما اشتباهی کرده‌اید عذرخواهی کنید. بعضی وقت‌ها در بحث‌ها و دعوا‌ها کوتاه بیایید و به فکر تلافی‌کردن نباشید.

به حرف‌های خود متعهد باشید

زوج‌های موفق به یک‌دیگر متعهد و به مسئولیت‌هایشان در زندگی آگاه هستند. اگر تعهدی داده‌اید، جا نزنید! یک زوج که بیش از 30 سال با یک‌دیگر بوده‌اند می‌گویند: با هم خوشبخت هستیم زیرا سر قولمان که به یک‌دیگر داده‌ایم مانده‌ایم. ما به هم قول داده‌ایم در روزهای خوب و بد، در سلامتی و بیماری همیشه با هم باشیم و مشکلات را با هم حل کنیم.

ازدواج موفق
متعهد باشید!

نسبت به همدیگر مثبت اندیش باشید

متخصصان زوج درمانی می‌گویند: زوج‌های موفق در چهارچوب احترام، عشق و همدلی با یک‌دیگر زندگی می‌کنند و نسبت به همدیگر مثبت اندیش هستند. متخصصان برای حل مشکلات پنج راهکار مثبت ارایه می‌دهند. توجه داشته باشید که این راهکارها برای زوج‌هایی است که در شرف طلاق هستند، مثبت اندیش نیستند و هیچ تلاشی برای پیدا کردن راهکار نمی‌کنند:

1 – همدیگر زندگی کردن را یاد بگیرید و با هم بزرگ شوید

زوج‌های موفق به چیزهایی که طرف مقابلشان علاقه دارد، علاقه‌مند می‌شوند. اگر یکی از آنان بخواهد سبک زندگی‌شان را تغییر دهد، دیگری نیز موافقت می‌کند. این زوج‌ها در همه کارها با هم شریک می شوند. نتیجه این رفتارها، وابستگی بیشتر احساسی و عشق عمیق است.

2- رمانتیک باشید

وجه مشترک بین افرادی که بیش از 40 سال از زندگی زناشویی‌شان می‌گذرد، این است که رابطه‌ رمانتیکی با هم دارند. این زوج‌ها احساسات خود را در زندگی خصوصی دخیل می‌کنند. زوج‌های موفق با هدیه‌های کوچک، تعریف و تمجید کردن، قدردانی کردن و کارهایی مانند این‌ها، در طول زندگی سعی کرده‌اند همیشه رمانتیک باشند.

ازدواج موفق
رمانتیک باشید!

3- همدیگر را شاد کنید

در طول روز بارها می‌توانید همسر خودتان را شاد کنید. کارهایی که او دوست دارد را انجام دهید، به او توجه کنید. وقتی طرف مقابلتان بی‌حوصله است او را درک کنید و سعی کنید او را سرگرم نمایید.

4- از قانون 60-40 پیروی کنید

یکی از رازهای زوج‌های موفق که 40 سال از زندگی زناشویی‌شان می‌گذرد، ایثار و فداکاری آن‌ها است. به گفته آن‌ها، قانون 60-40 در بهتر شدن زندگی آن‌ها تاثیر زیادی داشته است. این قانون می‌گوید: 60% تو محبت کن و از همسرت به اندازه 40% انتظار محبت داشته باش. این قانون برای هر دو طرف باید اجرا شود.

5- شریک زندگی‌تان را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید

وقتی از یک فرد 87 ساله که 58 سال زندگی زناشویی موفقی دارد در مورد رازهای ازدواج موفق‌شان پرسیدیم : شریک زندگیتان را بر اساس شرایط زندگیتان انتخاب کنید. مثلا اگر شما فردی ولخرج هستید، با فردی که خسیس است ازدواج نکنید و برعکس. اگر مذهبی هستید با فردی که به مذهب اعتقاد ندارد ازدواج نکنید

منبع

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید