اوتیسم و درمان‌های روان‌شناختی

اشتراک‌گذاری

اوتیسم یک اختلال مغزی است که باعث تداخل در ارتباطات می‌شود. در بیماری اوتیسم بخش‌های مختلف مغز باهمدیگر نمی‌توانند کار کنند. بیشتر اوتیسمی‌ها در برقراری ارتباط با اطرافیانشان مشکل دارند ولی با زود تشخیص دادن این بیماری تا حد زیادی می‌توان بیماری را کنترل کرد و ارتباطات بیمار را بهبود بخشید. هنوز به طور کامل دلیل اصلی بیماری اوتیسم مشخص نشده است. ولی بعضی از پزشکان علت آن را مشکلات ژنتیکی می‌دانند و امروزه در مورد این که کدام ژن باعث این بیماری می شود تحقیق می‌شود و موضوع دیگری که دانشمندان در حال بررسی آن هستند داروهای موثر در بیماری و علایم تشدید بیماری است.

اوتیسم

علایم اصلی بیماری اوتیسم

شدت علایم بیماری اوتیسم در بیماران متفاوت است ولی بعضی علایم در بیماران مشترک است.

1- عدم برقراری ارتباط با اطرافیان

اوتیسمی‌ها به سختی با کسی چشم در چشم می‌شوند و نمی توانند از زبان بدن به درستی استفاده کنند. همچنین اوتیسمی‌ها نمی‌توانند دوست پیدا کنند.

2- بی‌تفاوتی نسبت به شادی و موفقیت اطرافیان

اوتیسمی‌ها نمی‌توانند شادی یا غمگین بودن اطرافیان را به درستی درک کنند.

3- عدم ارتباط کلامی و غیر کلامی

کودکان اوتیسمی دیر شروع به صحبت کردن می‌کنند و 40 درصد از کودکان اوتیسمی کلاً نمی‌توانند صحبت کنند. کودکانی که شروع به صحبت کردن می‌کنند از جملات کوتاه استفاده می‌کنند و کم حرف هستند.

4- تکرار مکرر یک جمله

بیشتر کودکان اوتیسمی وقتی یک جمله جدید یاد می‌گیرند تا چند وقت آن جمله را تکرار می‌کنند.

5- عدم درک دیدگاه و منظور مخاطب

به طور مثال وقتی طرف مقابل با آن‌ها شوخی می‌کند آن‌ها متوجه شوخی نمی‌شوند. معمولاً اوتیسمی‌ها معنی تک به تک کلمات را می‌دانند ولی وقتی کلمات به جمله تبدیل می‌شوند نمی‌توانند معنی جمله را درک کنند.

6- علاقه محدود و ضعیف به بازی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی

کودکان اوتیسمی معمولاً روی یک تکه از اسباب‌بازی تمرکز می‌کنند و نمی‌توانند بازی کنند. به طور مثال به جای بازی کردن با ماشین اسباب بازی با چرخ آن بازی می‌کنند.

7- مشکلات در توانایی ایجاد راه حل‌های جدید

کودکان اوتیسمی در پیدا کردن راه حل‌های جدید مشکل دارند به طور مثال اگر همیشه از یک مسیر به مدرسه می‌روند، باید همیشه از آن مسیر بروند و راه دیگری را امتحان نمی‌کنند.

معمولاً علایم اوتیسم تا 3 سالگی نمایان می‌شوند و باید در این مدت والدین یا پرستار کودک این علایم را تشخیص بدهند. در این دوران ممکن است تشخیص سخت باشد اگر کودک از بغل کردن خوشش نیاید، دیر به صحبت کردن شروع کند باید مشکل بررسی شود. بعضی مواقع به دلیل این که کودکان اوتیسمی دیر به صحبت‌ها واکنش می‌دهند، والدین از شنوایی‌ آن‌ها نگران می‌شود. فراموش نکنید تشخیص زود هنگام در درمان اوتیسم نقش بسزایی دارد و در این صورت کودکان می‌توانند با اطرافیان ارتباط برقرار کنند. امروزه با تشخیص زود هنگام، بسیاری از اوتیسمی‌ها به راحتی زندگی می‌کنند.

اوتیسم

علایم اوتیسم در جوانان

علایم اوتیسم در جوانی متفاوت‌تر از علایم در کودکی است. بیشتر جوانان اوتیسمی به مرور زمان مهارت‌های زیادی را یاد گرفته‌اند ولی هنوز هم در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند. خطر ابتلا شدن به افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات روانی در جوانان اوتیسمی به مراتب بیشتر از دیگر جوانان است.

علایم اوتیسم در بزرگسالان

بر اساس میزان توانایی در برقراری ارتباط، بعضی از بیماران اوتیسمی در بزرگسالی می‌توانند کار کنند و مستقل زندگی کنند. طبق تحقیقات 33 درصد از اوتیسمی‌ها در بزرگسالی به این قابلیت‌ها دست یافته‌اند. متاسفانه بعضی دیگر در برقراری ارتباط هیچ پیشرفتی نکرده‌اند و نیاز به مراقبت دارند. معمولاً اوتیسمی‌هایی که توانسته اند اجتماعی شوند در کارهایشان خیلی موفق می‌شوند.

تقریباً 10 درصد ار اوتیسمی‌ها در بعضی از مهارت‌ها خیلی حرفه‌ای هستند. به طور مثال می‌توانند یک لیست طولانی را به طور کامل حفظ کنند؛ نواختن یک ساز را به طور حرفه‌ای یاد بگیرند؛ و نقاشی‌های خیلی زیبایی بکشند.

بعضی از اوتیسمی‌ها به درستی نمی‌توانند درد را حس کنند. به طور مثال ممکن است یک تماس کوچک را دردآور بدانند و یا برعکس یک ضربه پرفشار را دردناک ندانند و یا کلاً حس نکنند. اوتیسمی‌ها معمولاً دوست ندارند غذاهای متنوع را امتحان کنند و به همین خاطر، به جز چند غذای مورد علاقه‌شان دیگر غذاها را به سختی می‌خورند. تقریباً در 40 تا 70 درصد اوتیسمی‌ها مشکلات خواب وجود دارد.

اوتیسم

درمان اوتیسم

همانطور که قبلاً گفتیم زود تشخیص دادن بیماری در میزان و روند درمان اوتیسم نقش بسزایی دارد. هدف اول در درمان اوتیسم، تقویت کردن مهارت‌های افراد است. شدت علایم اوتیسمی در هر بیمار متفاوت است و در طول بیماری ممکن است چندین بار این علایم تغییر کنند. به خاطر همین ممکن است در طول درمان از استراتژی‌های مختلفی استفاده شود. امروزه درمان‌های متفاوت و موثری برای اوتیسم به کار گرفته می‌شود در نتیجه به کودک و والدین کمک بسیاری می‌شود. طبق نظر مرکز درمان اوتیسم AAP در آمریکا، برای درمان اوتیسم ابتدا باید طرز رفتار کردن و کنترل رفتارها را به کودکان اوتیسمی آموخت. این کار در حیطه تخصص روانشناسان و مشاوران روان درمانی به خوبی انجام می‌گیرد. متخصصان با درمان‌ها و تمرین‌های زیادی به روند درمان اوتیسم سرعت می‌بخشند و تا حد زیادی مهارت های ارتباطی و تماس فیزیکی را تقویت می‌کنند. برای درمان ممکن است از دارو نیز استفاده شود.

برای تشخیص و درمان بیماری اوتیسم حتماً از متخصصان روانشناسی و روان درمانی کمک بگیرید. استفاده از روش‌های درمان خودسرانه ممکن است وضعیت کودک را بدتر و درمان را سخت‌تر کند. فراموش نکنید که با تشخیص زود هنگام و به موقع، اوتیسم قابل کنترل است.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید