5 خطای بزرگ والدین در تربیت کودکان

اشتراک‌گذاری

همه افراد ممکن است اشتباه بکنند و هیچ کس کامل نیست، پدر و مادرها هم کامل نیستند و ممکن است اشتباه کنند. این اشتباهات برای یادگیری والدین و کودکان فرصت است. والدین باید تا جایی که می‌توانند از اشتباهات در تربیت کردن کودکان جلوگیری کنند. این رفتارها بسیار موثر هستند و باعث بهبود رفتار کودک می‌شوند.

1- توجه به رفتارهای بد کودک

نادیده گرفتن لج بازی‌ها و فریادهای کودکان ممکن است بسیار سخت باشد ولی توجه کردن به رفتارهای بد کودک ممکن است آن رفتار را در کودک تقویت کند. کودکان برای تقویت رفتارهای خوب، نیاز به توجه دارند نه برای رفتارهای بد. رفتارهای خوبی مثل بی سر و صدا بازی کردن و آرام نشستن، در بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شوند. بنابراین کودک ممکن است به خاطر جلب توجه به رفتارهای بد روی آورد. هر نوع توجه، از جمله توجه منفی، باعث تقویت مثبت آن رفتار در کودکان می‌شود. بنابراین، سعی کنید به رفتارهای بد کودک که برای جلب توجه است توجه نکنید.

تربیت کودکان
در مقابل رفتارهای بد بلندمدت فکر کنید

2- متوقف‌کردن رفتار بد کودکان

یکی از رایج‌ترین اشتباهات والدین، برخورد ناگهانی، کوتاه مدت و فکر کردن در زمان حال و نشان‌دادن عکس‌العمل سریع است. اگرچه ممکن است ساکت کردن کودک برای مدت کوتاهی آسان باشد ولی در بلند مدت مشکلات رفتاری را بیشتر می‌کند. واکنش بیش از حد به رفتار نادرست کودک به او این را نشان می‌دهد که موفق به جلب توجه شده است. کودکی که می‌آموزد با لج بازی و داد و فریاد می‌تواند به خواسته‌هایش برسد، در بزرگسالی نمی‌تواند مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهد. کودکان باید یاد بگیرند که رفتارهای درست باعث بهتر شدن رابطه‌شان با والدین می‌شود. موثرترین راهبرد برای آموزش نظم و انضباط به کودکان، آموزش مهارت‌های زندگی به آن‌ها است.

3- عدم آموزش قوانین به کودکان

وقتی قوانین محل زندگی، تفریح، مهمانی و هر موقعیت مشخص دیگر به کودکان به صورت کامل و واضح توضیح داده نشود، کودک به احتمال زیاد دچار سردرگمی در انتظارات و خواسته‌هایش می‌شود. ممکن است والدین در مورد قوانین با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند یا به هر دلیل دیگری نتوانند قوانین را به کودکشان یاد بدهند. بهترین راه برای یاد دادن قوانین، نوشتن لیستی از آن ها است. این کار باعث کاهش استرس کودک نسبت به انتظارات می‌شود. وقتی که قوانین مشخص هستند و کودکان می‌دانند که محدودیت‌ها و پیامدهای آن چیست، می‌توانند در انتخاب بهتر عمل کنند.

تربیت کودکان
قوانین را به صورت مشخص به کودکان بیاموزید

4- نداشتن برنامه مشخص تربیتی و انضباطی

نداشتن برنامه مشخص برای تربیت و انضباط ممکن است باعث ادامه‌دار شدن رفتارهای نامناسب و هرج و مرج شود. والدین گاهی در یک روز کودک را برای رفتاری تنبیه و روز دیگر برای همان رفتار تشویق می‌کنند. این کار کودک را سردرگم کرده و باعث تغییر رفتار او  نمی‌شود. یک برنامه رفتاری کلی برای خود داشته باشید تا بدانید در مقابل قانون شکنی کودکتان چگونه باید رفتار کنید. وقتی برنامه مشخصی برای مقابله با مشکلات داشته باشید، به راحتی می‌توانید پیشرفت فرزندتان را پیگیری کنید و بفهمید که آیا راهبردهای نظم و انضباط موثر بوده است یا نه؟

تربیت کودکان
صحبت کردن آمرانه با کودک، او را در برابر آموزش مقاوم می‌کند

5- عدم کمک گرفتن از مشاور

بسیاری از والدین به دلیل درگیری زیاد با مسائل کاری و گستردگی مسائل روزمره، قدرت بالابردن آگاهی خود از مهارت‌های تربیتی کودکان را ندارند. همچنین، مهارت‌های تربیت یک علم تخصصی هست و هیچ کس نمی‌تواند بدون اتکا به منابع معتبر، تبدیل به پدر یا مادر موفقی شود. در این گونه موارد می‌توانید از مشاوران تخصصی کودکان کمک بگیرید. مشاور کودک متخصص، با الگوهای رفتاری کودکان و مشکلات شایع بین آن‌ها آشنا است. نکته مهم‌تر این که مشاور کودک متخصص دارای تجربه‌ موفق در زمینه‌ تغییرات رفتاری در کودکان است. یک راهکار بسیار ساده و در دسترس والدین، مشورت گرفتن از متخصصان آموزش کودکان است.

خوشبختانه با پیشرفت‌های تکنولوژیکی حاضر، پیدا کردن یک روانشناس آنلاین متخصص به راحتی ممکن است. شما می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین، از مشورت‌های روانشناسان کودک کمک بگیرید. تربیت کودکان خود را جدی بگیرید و به خاطر داشته باشید که با سرپوش گذاشتن روی مشکلات رفتاری کودکان، در بزرگسالی اختلالات رفتاری گسترده‌ای در آن‌ها پدید می‌آید. اختلالاتی که در مراحل اول و در سنین کودکی کاملاً قابل تشخیص و پیش‌گیری بوده‌اند اما درمان آن‌ها در بزرگسالی با محدودیت‌هایی مواجه است و ممکن است منجر به خطاهای جبران‌ناپذیری در زندگی آن‌ها شود.

لینک منبع

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید