رفتار مثبت و تقویت آن در کودکان

اشتراک‌گذاری

رفتار انسان‌ها بر اساس نوع تربیت آنان شکل می‌گیرد. والدین نقش زیادی در شکل گیری این رفتارها دارند. ممکن است بعضی اوقات کودک رفتار نامناسب داشته باشد و باعث ناراحتی و یا حتی عصبانیت والدین شود. والدین در مقابل، ممکن است کودکشان را سرزنش یا تنبیه کنند. ولی این رفتارها روی عواطف کودکان تاثیر منفی می‌گذارد. بر اساس نظریات متخصصان روانشناسی کودکان، در این مواقع والدین به جای عصبانیت باید کودک را به رفتارهای مثبت و مناسب تشویق کنند. برای تشویق کودکان به رفتارهای بهتر جملات مختلفی وجود دارد. اگر می خواهید این جملات را بیاموزید، خواندن این مقاله را برای شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مقاله 12 جمله کاربردی برای تشویق کودکان آماده شده است.

قبل از خواندن جملات، یادتان نرود که برای تغییر رفتار در بعضی کارها که کودک برای انجام دادن یا ندادن آن ها مقاومت می‌کند، جایزه تعیین کنید. تشویق کردن به کارهای درست و برجسته کردن آن‌ها، تاثیر مثبتی نسبت به تنبیه کردن دارد. اگر دوست داریم کودکمان یک رفتار یا فعالیت مثبتی را بارها تکرار کند باید او را تشویق کنیم. در صورت رفتار نامناسب، به جای تنبیه کردن، کودکمان را به عمل مناسب تشویق کنیم. جایزه دادن به کودکان یکی از روش‌های تشویق آنان است ولی چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که جایزه‌ها نباید جنبه مالی داشته باشد. از جمله فعالیت‌هایی که می‌توان به عنوان پاداش در نظر گرفت، بازی کردن با همدیگر، رفتن به پارک، رفتن به سینما، دوچرخه سواری، رفتن به زمین ورزشی و غیره است.

رفتار کودکان
کودکان را به رفتار مثبت تشویق کنید

ما هرگز تو را تنها نخواهیم گذاشت

به کودک خود مکرراً اطلاع دهید که مهم ترین چیز زندگی شما است و او را از صمیم قلب دوست دارید. برایش احترام قائلید و هرگز او را تنها نخواهید گذاشت. این موضوع باعث می شود کودک تان از بودن در کنار شما احساس امنیت داشته و بین شما اعتماد عمیقی شکل بگیرد. حتی با وجود طلاق یا مسافرت اجباری، به او توضیح دهید که مشکلات بین فردی شما به رابطه تان با کودک آسیبی نخواهد زد و همواره در کنار او خواهید بود.

من به تو افتخار می‌کنم

یکی از عبارات اصلی تشویق کننده رفتارهای مثبت، جمله “من به تو افتخار می‌کنم” است. کودک شما باید بداند که حتی اگر در انجام دادن کاری نتواند موفق شود، فارغ از دستاوردها و رفتارها، از توجه او به کارهایش راضی هستید. این اطمینان باعث ایجاد انگیزه بالاتر برای تلاش بیشتر می‌شود.

اگر به این رفتار ادامه بدهی، به حرف‌هایت گوش نمی‌دهم

عصبانی شدن، فریاد زدن و سرزنش مکرر کودک باعث تکرار عمل و رفتار نامناسب کودک می شود. بهتر است در این مواقع آرام باشید و سعی کنید از محیط دورتر شوید و به کودکتان بگویید که اگر رفتارش را ادامه بدهد به حرف‌هایش گوش نمی‌دهید.

همیشه راستگو باش و دروغ نگو

بسیاری از کودکان وقتی کار خطایی می کنند، برای این که مورد سرزنش قرار نگیرند، دروغ می‌گویند. به کودکتان این را یاد دهید که باید در هر شرایطی راستگو باشد. او باید یاد بگیرد حتی اگر خطایی انجام داده باشد، اگر با شجاعت به شما اطلاع بدهد، او را سرزنش نخواهید کرد.

رفتار کودکان

بیا کمی آرام‌تر شویم و راه حل پیدا کنیم

بعضی اوقات کودکان لجبازی می‌کنند و برای رسیدن به چیزی که می‌خواهند، شروع به فریاد و گریه می‌کنند. این کار وقتی رخ می‌دهد که ما نمی‌خواهیم کار مورد درخواست کودکان را انجام دهیم. در چنین مواردی، از تصمیم خود منصرف نشوید و مصمم باشید. سعی کنید کودکتان را آرام کنید و به جای خواسته او، راه‌حل دیگری پیدا کنید که به همان اندازه یا دست کم تا حدی کودکتان را هیجان زده کند و مشکل را حل کند. فراموش نکنید که اگر خواسته او را در زمان گریه‌کردن برآورده کنید، یاد خواهد گرفت که بعد از این برای رسیدن به همه خواسته‌هایش شروع به گریه کردن کند.

دوباره امتحان کن!

اگر با شرایطی روبه‌رو هستید که کودک خیلی موفق نیست، لازم است به جای اصرار در انجام اشتباه، به او فرصتی دهید که دوباره امتحان کند. به این ترتیب نتیجه بهتری می‌گیرد و فرصتی برای اصلاح اشتباهات خود خواهد داشت.

دوستت دارم

بسیار مفید است که به فرزندان خود بگوییم که آن‌ها را دوست داریم و همیشه به فکر آن‌ها هستیم. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. برای رفتار مناسب و مثبت کودکان و داشتن شخصیتی بهتر، گفتن این جمله بسیار مهم است.

یادت است که قبلاً این کار را انجام داده‌ای؟

هنگامی که کودکتان کاری را که به او محول کرده‌اید انجام نمی‌دهد یا مسئولیت‌های خود را انجام نمی‌دهد، به جای این که خودتان کار را انجام دهید یا فریاد بزنید، هشدارهای مثبت بیشتری بدهید. می‌توانید به کودکان یادآوری کنید که قبلاً این کارها را به درستی انجام داده است.

رفتار کودکان

کار اشتباهی کرده‌ای، همه ما می‌توانیم اشتباه کنیم فقط باید از اشتباهاتمان درس بگیریم

کودکان باید به اشتباهات خود پی ببرند و آن‌ها را درک کنند. باید این را به یاد داشته باشیم که ما هم روزی کودک بوده‌ایم و اشتباهات زیادی مرتکب شده‌ایم. به کودکمان توضیح بدهیم که چرا کارشان اشتباه است.

من همیشه کنارت هستم و هر وقت کمک بخواهی به کمکت می‌آیم

کودکتان باید بداند که پشتوانه او هستید و در همه کارها به او می‌توانید کمک کنید. دانستن این امر به کودکتان این را می‌فهماند که خودشان را غرق در مشکلات نکنند و از شما کمک بگیرند.

من ایمان دارم که می‌توانی موفق بشوی

گفتن این جمله وقتی کودکمان شروع به انجام دادن کاری می‌کند باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفس او می‌شود و کودکتان با تمرکز و قدرت بیشتری شروع به انجام کار می‌کند.

می‌دانم رفتار اشتباهی که انجام داده‌ای، ناخواسته بود

جمله فوق یکی از موثرترین جملاتی است که باعث جلوگیری از تکرار اشتباه می‌شود. کودک شما با شنیدن این جمله می‌فهمد که شما به او اعتماد دارید.

اکنون که جملات کاربردی برای تشویق کودکانمان را یاد گرفتیم، باید به صورت موثری از آن‌ها استفاده کنیم. همچنین باید از خطاهای بزرگی که در تربیت کودکان رخ می‌دهد اجتناب کنیم. تشویق کردن کودکان و ابراز محبت به آنان باعث عمیق‌تر شدن رابطه بین کودکان با والدینشان می‌شود. در صورت استفاده از این جملات تاثیر آن را در کوتاه مدت خواهید دید.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید