من به همسرم اعتماد ندارم، چه کار باید بکنم؟

اشتراک‌گذاری

یکی از دلایل عمده‌ ایجاد اختلاف و حتی طلاق در بین زوجین، اعتمادنکردن به همدیگر است. به نظر شما این حرف مشهور که “اعتماد زیربنای یک رابطه است” درست است؟ آیا بدون اعتماد می‌توان رابطه را ادامه داد؟ آیا می‌توان با کسی که به او اعتماد نداریم زندگی کرد؟

در واقع زیربنای یک رابطه موفق، اعتماد و وفاداری است و اگر در رابطه‌ای این دو باشند، زندگی مشترک خیلی راحت‌تر خواهد بود و همیشه زوجین به یکدیگر احترام قایل خواهند شد. اعتماد برای شما چه مفهومی دارد؟ آیا باید به طرف مقابل به طور کامل و مطلق اعتماد کرد؟

عدم اعتماد به همسر
زیربنای یک رابطه موفق، اعتماد و وفاداری است

حس اعتماد در افراد چگونه به وجود میآید؟

اعتماد ساختاری است که اولین بار بین کودک و مادر (یا سرپرست اصلی کودک) شکل می‌گیرد. فردی که در دوران کودکی با مادر این ارتباط را برقرار کرده و اعتمادکردن را یاد گرفته است، در طول زندگی می‌تواند با افراد دیگری نیز به صورت موفق ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها اعتماد کند. بنابراین، سبک پیوند ما در کودکی بسیار اهمیت دارد.

چرا اعتماد کردن مهم است؟

دلیلی که باعث شده این روزها موضوع اعتمادکردن مورد توجه زیاد قرار بگیرد چیست؟ آیا شبکه‌های اجتماعی (فضاهای مجازی) در این وضعیت سهم دارند؟

با توسعه فن‌آوری، شبکه‌های اجتماعی زندگی همه را تحت تاثیر شدید خود قرار داده است. با اینکه رسانه‌ها مزایای خیلی زیادی دارند و می‌توانیم در هر زمان و هر مکانی با هر فردی که می‌خواهیم ارتباط برقرار کنیم، اما این امکانات و آزادی و عدم محدودیت باعث از بین رفتن اعتماد و به وجود آمدن شک و تردید در زندگی‌های زناشویی شده است. در نتیجه، تمایل زوجین به اعمال یک ساختار کنترلی بیشتر شده است. همه ما افرادی را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم و با آن‌ها تبادل افکار داریم؛ این امر ممکن است باعث ایجاد ناامنی در روابط‌مان شود. این بحث و جدل ها و ناامنی‌هایی که در رابطه ایجاد می‌شوند، منجر به فرسوده شدن رابطه می‌گردند.

عدم اعتماد به همسر
عدم اعتماد منجر به فرسوده شدن رابطه می‌گردد

مطمئناً در اطراف شما هم افرادی وجود دارند که حضور در فضاهای اجتماعی باعث بحث و دعوا در زندگی‌شان شده است. چگونه می‌توان از به وجود آمدن این دعواها جلوگیری کرد؟ چگونه با وجود این همه آزادی می‌توان به شریک زندگی اعتماد کرد؟ آیا بدون اینکه شریک زندگیمان معتمدی داشته باشیم می‌توانیم زندگی آرامی داشته باشیم؟

راه حل چیست؟

تا زمانی که چیز مشکوکی ندیده‌اید به همسرتان شک نکنید. شک و تردید پی‌در‌پی و بدون دلیل باعث ضربه‌دیدن رابطه می‌شود. اگر چیز مشکوکی دیدید، آرام باشید و احساسی برخورد نکنید. دلایل شک کردن را در ذهن خود مرور کنید. اگر شرایطی که به آن شک کرده‌اید دوباره اتفاق بیفتد، به درمان‌گران و مشاوران متخصص مراجعه کنید. متخصصان ممکن است برای تان روش زوج درمانی را پیشنهاد بدهند. با کمک زوج درمانی، مشکلاتی که قابل حل نیست بررسی می‌شوند، علل آن‌ها مشخص می‌شود و راه حل‌های موثر به شما پیشنهاد می‌شود.

عدم اعتماد به همسر
شک و تردید بدون دلیل باعث ضربه‌دیدن رابطه می‌شود

اگر شما هم با مشکل عدم اعتماد مواجه هستید و به شریک زندگیتان شک دارید، می‌توانید به مرکز مشاوره یاشام مراجعه کنید تا بهترین راه‌حل برای احیای رابطه و رهایی از شک و تردید برای شما ارایه شود.

برای مشاهده و شرکت در دوره‌های مشاوره و روانشناسی آنلاین، می‌توانید به اینستاگرام یاشام مراجعه کنید
مقالات دیگر ما را می‌توانید از صفحه‌ی مقالات یاشام مطالعه بفرمایید